ПЫТАННЕ 1
Я выходжу на прыпынак строга на пэўны час адпраўлення аўтобуса майго маршруту. Сутыкнулася з сітуацыяй, калі аўтобус адправіўся на дзве хвіліны раней. Абурэнню майму няма мяжы. Чаму аўтобусы не ходзяць строга па раскладзе?
АДКАЗ 1
Асноўным нарматыўным прававым актам, які рэгламентуе працэс ажыццяўлення аўтамабільных перавозак пасажыраў у Рэспубліцы Беларусь, з'яўляюцца «Правілы аўтамабільных перавозак пасажыраў», зацверджаныя пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь № 972 ад 30.06.2008.
У пункце 227 дадзенага дакумента паказана, што аўтамабільны перавозчык пры выкананні аўтамабільных перавозак пасажыраў абавязаны своечасова падаваць транспартны сродак у рэгулярных зносінах пры гарадскіх і прыгарадных аўтамабільных перавозках пасажыраў – не раней чым за 3 хвіліны і не пазней чым на 5 хвілін адносна часу па раскладзе. Такім чынам, апярэджанне графіка руху на перыяд да трох хвілін і спазненне на перыяд да пяці хвілін не з'яўляюцца парушэннем патрабаванняў заканадаўства, г. зн. дадзеныя адхіленні дапушчальныя.
Выкананне графіка руху кіроўцамі кантралюецца аўтаматызаванай сістэмай GPS/GLONASS-маніторынгу транспарту «Азімут-2» (спадарожнікавай сістэмай навігацыі). Работнікі ААТ «Пінскі аўтобусны парк», роўна як і работнікі прадпрыемства-праваўладальніка сістэмы, не маюць фізічнай магчымасці ўнесці якія-небудзь карэкціроўкі ў уліковыя дадзеныя сістэмы GPS/GLONASS-маніторынгу (месцазнаходжанне, час, хуткасць руху і г. д.), паколькі яны фармуюцца з дапамогай задзейнічання касмічнага абсталявання і наземнага сегмента (сістэм кіравання).
Кожны з кіроўцаў прилагает намаганні для няўхільнага выканання раскладу руху кожнага канкрэтнага рэйса, паколькі ў выпадку прызнання праграмным комплексам аўтаматызаванай сістэмы дыспетчарскага кіравання рэйса нерэгулярным (спазненне звыш 5 хвілін і апярэджанне звыш 3 хвілін у адпаведнасці з патрабаваннямі заканадаўства), кіроўца аўтаматычна пазбаўляецца часткі прэміі за парушэнне графіка руху.
Дамагчыся таго, каб кожны аўтобус прыбываў на кожны прыпыначны пункт «секунда ў секунду» фізічна немагчыма, паколькі на час пераадолення адлегласці ад аднаго прыпыначнага пункта да наступнага ўплывае шэраг аб'ектыўных і суб'ектыўных фактараў: інтэнсіўнасць транспартных патокаў; рэжым працы светлафорных аб'ектаў; ўзровень пасажырапатоку, які ўплывае на час пасадкі на канкрэтным прыпыначным пункце; час сутак; стан праезнай часткі; пагодна-кліматычныя ўмовы і г. д.
Адстой на прыпыначным пункце з мэтай «чакання часу» вырабляць нелагічна, паколькі згаданая сітуацыя немінучым чынам справакуе паступленне на прадпрыемства зваротаў пасажыраў іншых катэгорый з скаргамі на нездавальняючую якасць транспартнага абслугоўвання.
ПЫТАННЕ 2
Нядаўна падбягала да аўтобуса ззаду, а дзверы зачыніліся практычна «перад носам». Я стукала па аўтобусе, а кіроўца ніяк не адрэагаваў і з'ехаў. Чаму вадзіцелі так нахабна сябе паводзяць?
АДКАЗ 2
Устаноўленыя на аўтобусах люстэрка задняга выгляду дазваляюць кіроўцам сачыць за уваходам і выхадам пасажыраў, закрыццём дзвярэй, а таксама праглядаць невялікую частку прасторы каля транспартнага сродку (правае люстэрка). Пасля закрыцця дзвярэй, увагу кіроўцы канцэнтруецца ўжо на левым люстэрку, у мэтах бяспечнага адпраўлення ад прыпыначнага пункта і недапушчэння сутыкнення з іншымі ўдзельнікамі дарожнага руху. Кіроўца фізічна не ў стане бачыць усіх подбегающих да аўтобуса людзей.
У ходзе правядзення агульных і брыгадных сходаў, а таксама індывідуальна да ведама вадзіцельскага саставу даводзіцца інфармацыя аб неабходнасці максімальна якаснага абслугоўвання пасажыраў, у тым ліку шляхам чакання подбегающих пасажыраў.
ПЫТАННЕ 3.
У 2015 годзе ва ўзросце 55 гадоў я пайшоў на льготную пенсію. Нядаўна праязджаў у прыгарадным аўтобусе. Прад'явіў кіроўцу пенсійнае пасведчанне, аднак ён мне льготнага білета не выдаў. Кіроўца сказаў, што 50-працэнтная льгота будзе прадастаўляцца па дасягненню мной ўзросту 60 гадоў. Ці правільна паступіў кіроўца аўтобуса, не выдаўшы мне льготны білет?
АДКАЗ 3.
Права на 50-працэнтную зніжку з кошту праезду ўстаноўлена Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 29.04.2011 № 176 «Аб дзяржаўнай падтрымцы пенсіянераў». Паказаная зніжка прадастаўляецца грамадзянам, якія дасягнулі агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту, якім прызначаная дзяржаўная пенсія незалежна ад яе віду. Пры гэтым 50-працэнтная скідка з кошту праезду ўстаноўлена не толькі пры праездзе на аўтамабільным пасажырскім транспарце агульнага карыстання рэгулярных прыгарадных зносін (акрамя таксі), але і пры праездзе на чыгуначным транспарце агульнага карыстання ў цягніках рэгіянальных ліній эканом-класа, а таксама на водным транспарце. Зніжка прадастаўляецца на перыяд сезонных сельскагаспадарчых работ штогод з 1 мая па 30 верасня пры прад'яўленні пенсійных пасведчанняў. Грамадзяне, якія пайшлі на датэрміновую пенсію па ўзросту ў сувязі з працай у асаблівых умовах (льготная пенсія), правам на 50-працэнтную зніжку могуць скарыстацца толькі па дасягненню общеустановленного пенсійнага ўзросту.
Акрамя таго, зніжка прадастаўляецца бацькам і жонкам вайскоўцаў, загінулых з прычыны ранення, кантузіі або калецтва пры прад'яўленні імі пасведчанняў аб праве на льготы. Асобы, якія маюць падобныя пасведчання, права на 50-працэнтную зніжку могуць рэалізаваць толькі па дасягненні агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту.
Права на 50-працэнтную зніжку маюць не толькі пенсіянеры – грамадзяне Рэспублікі Беларусь, але і замежныя грамадзяне і асобы без грамадзянства, якія пастаянна пражываюць на тэрыторыі рэспублікі, атрымліваюць пенсіі ў (з) Расійскай Федэрацыі, Украіны і іншых дзяржаў, маюць пенсійныя пасведчанні гэтых дзяржаў і дасягнулі агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту. Для пацверджання факту пастаяннага пражывання на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь паказаная катэгорыя грамадзян акрамя пенсійнага пасведчання абавязана прад'явіць від на жыхарства.
У адпаведнасці з Законам Рэспублікі Беларусь ад 17.04.1992 г. № 1596 «Аб пенсійным забеспячэнні» права на пенсію па ўзросту на агульных падставах па дасягненні агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту маюць:
- у 2016 годзе: мужчыны – 60 гадоў, жанчыны – 55 гадоў;
- у 2017 годзе: мужчыны – 60 гадоў 6 мес., жанчыны – 55 гадоў 6 мес.;
- у 2018 годзе: мужчыны – 61 год, жанчыны – 56 гадоў;
- у 2019 годзе: мужчыны – 61 год 6 мес., жанчыны – 56 гадоў 6 мес.;
- у 2020 годзе: мужчыны – 62 гады, жанчыны – 57 гадоў;
- у 2021 годзе: мужчыны – 62 гады 6 мес., жанчыны – 57 гадоў 6 мес.;
- у 2022 годзе і наступныя гады: мужчыны – 63 гады, жанчыны – 58 гадоў.
ПЫТАННЕ 4:
Правамерна ці паступіў кандуктар, адмовіўшы мне правезці ў аўтобусе гарадскога маршруту спартыўны ровар?
АДКАЗ 4:
Парадак выканання аўтамабільнай перавозкі багажу і ручной паклажы вызначаны Правіламі аўтамабільных перавозак пасажыраў, зацверджаных пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 30.06.2008 г. № 972 (далей – Правілы). На сайце ААТ «Пінскі аўтобусны парк» размешчаны дзеючыя Правілы, з улікам змяненняў і дапаўненняў, унесеных пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 31.08.2018 № 636.
Згодна з пунктам 2 Правілаў, багаж або ручная паклажа падзяляюцца на 3 выгляду:
- месца багажу ці ручной паклажы буйнамернае – прадметы, якія маюць памеры больш за 100х60х40 см альбо суму трох вымярэнняў больш за 200 см або масу больш за 40 кг.;
- месца багажу ці ручной паклажы маломерные – прадметы, якія маюць памеры не больш за 60х40х20 см альбо суму трох вымярэнняў не больш за 120 см і масу не больш за 20 кг.;
- месца багажу ці ручной паклажы среднемерные – прадметы, якія маюць памеры не больш за 100х60х40 см альбо суму трох вымярэнняў не больш за 200 см і масу не больш за 40 кг.
Згодна з пунктам 67 Правілаў, забараняецца перавозіць багаж і (або) ручную паклажу, якія змяшчаюць выбухованебяспечныя, вогненебяспечныя, акісляцца, каразійныя, радыеактыўныя, атрутныя, атрутныя (таксічныя), азонаразбуральныя, наркатычныя сродкі, псіхатропныя рэчывы, іх аналагі, смуродныя, з рэзкім пахам рэчывы і прадметы, вострыя і (або) рэжучыя прадметы (без ўпакоўкі або чахлоў, якія выключаюць прычыненне шкоды пасажырам і шкоды іх маёмасці), агнястрэльную зброю без наяўнасці ў пасажыра дакумента, які пацвярджае права на яго нашэнне, і не укладзенае ў чахол (кабуру), а таксама іншыя прадметы і рэчывы, якія пры аўтамабільнай перавозцы могуць прычыніць шкоду пасажырам, вадзіцелю, кандуктару або выклікаць пашкоджанне або забруджванне транспартнага сродку, багажу і (або) ручной паклажы. Да перавозкі ў якасці багажу не прымаюцца таксама далікатныя прадметы, грошы, ювелірныя вырабы, каштоўныя металы, камяні і вырабы з іх, каштоўныя і дзелавыя паперы, ключы, дакументы, якія сведчаць асобу, документыдля выезду з Рэспублікі Беларусь і (або) уезду ў Рэспубліку Беларусь, пасведчанні і іншыя дакументы, якія пацвярджаюць спецыяльны статус (правы і абавязкі) іх уладальніка, іншыя падобныя прадметы. Багаж прымаецца толькі ў спраўнай закрытай ўпакоўцы.
Названым пунктам Правілаў найменне прадметаў багажу ці ручной паклажы не канкрэтызуецца. Ім вызначаны пералік крытэрыяў, па якіх тыя альбо іншыя прадметы забараняюцца да перавозцы аўтамабільным транспартам. Напрыклад, ровар можа быць забаронены да аўтамабільнай перавозкі па прычыне таго, што ён можа прычыніць шкоду пасажырам, вадзіцелю, кандуктару або выклікаць пашкоджанне або забруджванне транспартнага сродку, багажу і (ці) ручной паклажы.
Пунктам 223 Правілаў вызначана, што пасажыр мае права бясплатна перавозіць адно месца маломерной ручной паклажы, длинномерные прадметы памерам да 151см, а таксама інвалідную калыску, кія, мыліцы, хадункі і іншыя сродкі сацыяльнай рэабілітацыі для асабістага карыстання інвалідаў, музычны інструмент у футарале, лыжы, клюшкі, вуды, стрэльбу ў чахле, дробны садовы інвентар, ровар у разабраным і ўпакаваным выглядзе, памеры якіх у суме вымярэнняў па даўжыні, шырыні і вышыні не перавышаюць 200см, дзіцячы ровар, санкі і калыску. Звыш нормы бясплатнага правозу ў аўтобусах без багажнага адсека пасажыр мае права правозіць за плату не больш аднаго месца маломерной ручной паклажы, а ў аўтобусах з багажным адсекам – не больш двух месцаў багажу або маламернага аднаго месца сярэднямернага багажу. Акрамя таго, пасажыр мае права правозіць за плату ў багажным адсеку пры наяўнасці тэхнічнай магчымасці і са згоды аўтамабільнага перавозчыка зверхнормативное колькасць маламерных і среднемерных месцаў багажу, а таксама буйнамернае месца багажу.
Такім чынам, пры выкананні аўтамабільных перавозак пасажыраў перавозка ровараў дазваляецца толькі ў разабраным і ўпакаваным выглядзе, пры ўмове, што памер ўпакоўкі ў суме вымярэнняў па даўжыні, шырыні і вышыні не будзе перавышаць 200 см.
ПЫТАННЕ 5.
Ці маюць права на бясплатны праезд навучэнцы каледжаў, якія атрымліваюць сярэднюю спецыяльную адукацыю?
АДКАЗ 5:
У канцы жніўня 2024 года набыла моц пастанова Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 27 жніўня 2024 года № 630, якой былі ўнесены асобныя змяненні ў пастанову Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 16 лютага 2011 года № 202 "Аб некаторых пытаннях праезду навучэнцаў".
Пунктам 1 указанай Пастановы вызначана, што права на бясплатны праезд на аўтамабільным транспарце агульнага карыстання, які ажыццяўляе гарадскія аўтамабільныя перавозкі пасажыраў у рэгулярных зносінах, гарадскім электрычным транспарце і метрапалітэне ў населеных пунктах месца жыхарства (месца знаходжання) і месца вучобы прадастаўляецца ў перыяд з 1 верасня па 30 чэрвеня навучэнцам, якія атрымліваюць агульную сярэднюю і спецыяльную адукацыю.
Гэта права рэалізуецца на падставе карты вучня (вучнёўскага білета), даведкі аб тым, што грамадзянін з'яўляецца навучэнцам, з указаннем населенага пункта месца жыхарства (месца знаходжання) і месца вучобы.
Згодна з кіраўніком 3 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, сістэма адукацыі падзяляецца на тры віды адукацыі: асноўную адукацыю, дадатковую адукацыю і спецыяльную адукацыю.
Частка 11. Асноўная адукацыя
Асноўная адукацыя ўключае ў сябе наступныя ўзроўні:
- дашкольная адукацыя;
- агульная сярэдняя адукацыя;
- прафесійна-тэхнічная адукацыя;
- сярэднюю спецыяльную адукацыю;
- вышэйшую адукацыю;
- навукова-арыентаваная адукацыя.
Частка 12. Дадатковая адукацыя
Дадатковая адукацыя падзяляецца на наступныя віды:
- дадатковая адукацыя дзяцей і моладзі;
- дадатковая адукацыя адораных дзяцей і моладзі;
- дадатковая адукацыя дарослых.
Частка 13. Спецыяльная адукацыя
Спецыяльная адукацыя – навучанне і выхаванне навучэнцаў, якія з'яўляюцца асобамі з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця, з дапамогай рэалізацыі адукацыйных праграм спецыяльнай адукацыі на ўзроўнях дашкольнай, агульнай сярэдняй адукацыі (школы для дзяцей з парушэннем слыху, са слабым зрокам, з затрымкай разумовага развіцця і г.д.).
Кіраўнік 30. Сістэма сярэдняй спецыяльнай адукацыі
1. Сярэдняя спецыяльная адукацыя – узровень асноўнай адукацыі, накіраваны на развіццё асобы вучня, курсанта, фарміраванне ў іх кампетэнцый, неабходных для ажыццяўлення прафесійнай дзейнасці, які завяршаецца прысваеннем кваліфікацыі спецыяліста з сярэдняй спецыяльнай адукацыяй, рабочага з сярэдняй спецыяльнай адукацыяй.
Такім чынам, дзеючым заканадаўствам права на бясплатны праезд транспартам агульнага карыстання прадастаўляецца навучэнцам, якія атрымліваюць агульную сярэднюю адукацыю і спецыяльную адукацыю (саюз І злучае два віды адукацыі, што атрымліваецца навучэнцамі).
Вучні, якія атрымліваюць сярэднюю спецыяльную адукацыю (навучэнцы каледжаў), а таксама прафесійна-тэхнічную адукацыю (навучэнцы каледжаў, прафесійна-тэхнічных вучылішчаў і г.д.) права на бясплатны праезд транспартам агульнага карыстання не маюць.
ПЫТАННЕ 6.
Ці даецца права на бясплатны праезд навучэнцам агульнаадукацыйных школ у аўтобусах прыгарадных зносін па прад'яўленні карты навучэнца або вучнёўскага білета?
АДКАЗ 6:
Права бясплатнага праезду на аўтамабільным транспарце агульнага карыстання, які ажыццяўляе прыгарадныя аўтамабільныя перавозкі ў рэгулярных зносінах, навучэнцам устаноў агульнай сярэдняй, спецыяльнай і дадатковай адукацыі прадастаўлена ў перыяд з 1 верасня па 30 чэрвеня рашэннямі Пінскага раённага Савета дэпутатаў ад 04.05.2018 № 2-05 і Іваноўскага раённага Савета дэпутатаў ад 27.12.2018 № 32 (у межах адпаведных адміністрацыйна-тэрытарыяльных адзінак).
Указанымі рашэннямі вызначана, што бясплатны праезд у аўтобусах прыгарадных зносін прадастаўляецца толькі ад месца пражывання навучэнца да месца вучобы і назад і рэалізуецца на падставе тыпавой даведкі, якая змяшчае інфармацыю аб месцы жыхарства (знаходжання) навучэнца. У той жа час, ні карта навучэнца, ні вучнёўскі білет звестак аб месцы жыхарства (знаходжання) навучэнца не змяшчаюць.
Такім чынам, навучэнцы агульнаадукацыйных школ права на бясплатны праезд на аўтамабільным транспарце агульнага карыстання, які ажыццяўляе прыгарадныя аўтамабільныя перавозкі пасажыраў у рэгулярных зносінах, могуць рэалізаваць толькі па прад'яўленні даведкі навучэнца.